Kinderen met druk of dromerig gedrag krijgen nogal eens te horen dat ze stil moeten zijn, op moeten letten, niet zo druk moeten doen, enz., enz.
Ook merken ze dat het op school niet lukt om te laten zien wat ze kunnen, doordat de aandacht moeilijk is vast te houden. Mede hierdoor gaan ze nogal eens aan zichzelf twijfelen: ‘ik doe het toch nooit goed!’.
Terwijl er dikwijls veel positieve eigenschappen te herkennen zijn: enthousiasme, originele ideeën hebben, hard kunnen werken, gevoelig zijn, origineel zijn; er gebeurt veel in dat drukke hoofd. Het is belangrijk om dit ook aan je kind te laten merken: een goed idee mag gewaardeerd worden!
Het gaat er uiteindelijk om, samen een bestemming te vinden waar de eigenschappen van AD(H)D een voordeel zijn.
Voor álle kinderen, en zeker voor kinderen met AD(H)D, is het belangrijk om voldoende rust in te bouwen. Verveling heeft ook een functie! Het brein komt even echt tot rust en creativiteit tot bloei.
Probeer het kind te stimuleren om buiten te spelen. Goed voor de ontwikkeling van de motoriek, de sociale ontwikkeling.
Ook belangrijk voor een juiste ontwikkeling van de ogen. Kinderen die veel achter een beeldscherm zitten hebben een grotere kans een bril te moeten dragen. Dat kun je als ouder (deels) voorkomen. Door buiten te spelen kijken de ogen ook op grotere afstand.
Vinden kinderen het lastig om zelf te spelen, dan kan het helpen om samen een activiteitenlijstje te maken. Hierop zet je (samen) de activiteiten waaruit een kind kan kiezen.
Een weekplanning helpt om beter om te gaan met AD(H)D, evenals een opgeruimde, geordende leefomgeving. Ruim vooral samen op!
Het weglaten van bepaalde voedingsmiddelen kan het drukke gedrag sterk verminderen. Meer onderzoek is nodig voordat die diëten op grote schaal kunnen worden geadviseerd. Maar u kunt wel met een dietiste proberen te achterhalen of er voeding is waar uw kind druk of boos van wordt. Dit geldt niet voor alle kinderen met ADHD, maar wel voor een aanzienlijk aantal.
Zie voor meer informatie het filmpje over het Few Foods Dieet met ervaringen van kinderen, ouders en een leerkracht over de effecten van een 9 weken durend eliminatiedieet.
'Groot effect van voeding op ADHD', de BRAIN studie
Elke winst is meegenomen.
In het algemeen is gezond eten: volgens de schijf van vijf en een regelmatig eetpatroon, dagelijks startend met een ontbijt. Een regelmatig eetpatroon helpt ook om structuur in de dag te brengen en voor betere concentratie op school.
Zie voor meer informatie over gezonde voeding https://www.voedingscentrum.nl/nl.aspx.
Voldoende slaap en voorbereiding op de slaap:
Zie voor meer informatie: https://www.ncj.nl/richtlijnen/alle-richtlijnen/richtlijn/gezonde-slaap-en-slaapproblemen-bij-kinderen.
Veel kinderen met AD(H)D hebben moeite met inslapen. Bij de helft van de mensen met ADHD start de aanmaak van melatonine gemiddeld één tot anderhalf uur later dan normaal. Door slaaptekort worden veel kinderen ook druk en is concentreren lastig. Het is dan ook belangrijk om goed oorzaak en gevolg in kaart te brengen.
Soms zijn kinderen gebaat bij licht-’therapie’ (fel wit licht direct na het opstaan gedurende een half uur), direct na opstaan zoveel mogelijk blootstelling aan daglicht kan helpen. Hierdoor wordt de melatonine aanmaak vervroegd. In de winter kan een wake-up light veel verschil maken.
Of melatonine in tabletvorm. Het advies is om dit altijd in overleg met een arts te doen.
Belangrijk: melatonine níet vlak voor het slapen te nemen, maar aan het begin van de avond. Laag gedoseerd (ongeveer 1 tot 1,5 mg).
Kinderen met ADHD hebben vaak een ‘hyperfocus’ voor dat wat ze interesseert en/of extreem prikkelt. Een beeldscherm is vaak een extra fijne omgeving voor ze om even afgesloten te zijn van alle ongewenste prikkels uit hun omgeving.
Het gevaar bestaat dat je kind te veel achter een scherm zit met mogelijk schadelijke lichamelijke en psychosociale gevolgen: onder andere weinig contact met andere kinderen, gameverslaving, achteruitgang van de ogen, ingebogen rug.
Begrenzing van beeldschermgebruik is voor hen dus extra belangrijk en kan veel energie vergen van verzorgers. Vooral omdat het voor ouders dikwijls ook prettig is dat er even rust is.
Denk aan de 20-20-2-leefstijlregel om bijziendheid (-bril) te voorkomen! Deze regel houdt in:
Buiten spelen en sporten kan zeker voor kinderen met ADHD helpen om hun energie kwijt te kunnen en een positief effect hebben op hun gedrag.
Kijk vooral naar een passende sport waar een kind met plezier naar toe gaat en succeservaringen opdoet.