Netwerk jeugd

Drukke en dromerige kinderen

Een kind kan erg druk, snel afgeleid en ongeconcentreerd zijn. Zolang dat het kind zelf en de omgeving niet in de weg zit: niets aan de hand en genieten van de vitaliteit! Maar, soms zorgen deze kenmerken voor een achterblijven in de ontwikkeling en het onzeker worden van het kind. Dan is het goed om gezamenlijk over hulp na te denken. Daarbij ontstaat vaak het dilemma: we willen geen etiketje, maar wel goede ondersteuning. En, soms zorgt ‘een etiketje’ ook voor opluchting. Het moet echter geen voorwaarde zijn voor hulp.

Wat willen we met deze website bereiken:

  • Dat gekeken wordt naar wat een kind nodig heeft en dan vooral in positieve zin.
  • Dat we een gezonde leefstijl niet vergeten.
  • Dat u de juiste informatie vindt om een kind goed te kunnen helpen.
  • Welke goed geschoolde zorg er is voor, en rondom, een kind als er sprake is van druk en/of ongeconcentreerd gedrag.
  • Dat, als er medicatie nodig is, de snelste en juiste weg gevonden wordt.
  • En vooral, dat we samen zorgen voor goede zorg gedurende de hele jeugd en eventueel daarna!

Het netwerk jeugd voor

Ouders / Opvoeders
Leerkrachten
Huis- of Jeugdartsen
Onderzoekspraktijken
Cursussen
Internethulp
A(D)HD bij volwassenen
Netwerk jeugd

Blijf positief!

Kinderen met druk of dromerig gedrag krijgen nogal eens te horen dat ze stil moeten zijn, op moeten letten, niet zo druk moeten doen, enz. Ook merken ze dat het op school niet lukt om te laten zien wat ze kunnen, doordat de aandacht moeilijk is vast te houden. Mede hierdoor gaan ze nogal eens aan zichzelf twijfelen: ‘ik doe het toch nooit goed!’

Terwijl er dikwijls veel positieve eigenschappen te herkennen zijn: enthousiasme, originele ideeën hebben, hard kunnen werken, gevoelig zijn, origineel zijn; er gebeurt veel in dat drukke hoofd. Zie OK, ik heb ADHD. Het is belangrijk om dit ook aan je kind te laten merken: een goed idee mag gewaardeerd worden! Het gaat er uiteindelijk om, samen een bestemming te vinden waar de eigenschappen van AD(H)D een voordeel zijn.

Tips: Een neutrale of positieve benadering met directe beloning voor positief gedrag Probeer negatief gedrag te negeren en een positieve oplossing te vinden bijvoorbeeld: ‘je bent een lief kind, maar wat je nu doet kan anders’. Maak afspraken over een time-out plek wanneer het even té is en benoem dat niet als straf. Benoem wanneer je kind gekalmeerd is het positieve effect van de time out

Dit is een onderwerp

Dit is een H2 kop

Dit is een h3 kop

“Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo. Nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut odit aut fugit, sed quia consequuntur magni dolores eos qui ratione voluptatem sequi nesciunt. Neque porro quisquam est, qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit, sed quia non numquam eius modi tempora incidunt ut labore et dolore magnam aliquam quaerat voluptatem. Ut enim ad minima veniam, quis nostrum exercitationem ullam corporis suscipit laboriosam, nisi ut aliquid ex ea commodi consequatur? Quis autem vel eum iure reprehenderit qui in ea voluptate velit esse quam nihil molestiae consequatur, vel illum qui dolorem eum fugiat quo voluptas nulla pariatur?”

 

Dit is een h4 kop

“Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo. Nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut odit aut fugit, sed quia consequuntur magni dolores eos qui ratione voluptatem sequi nesciunt. Neque porro quisquam est, qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit, sed quia non numquam eius modi tempora incidunt ut labore et dolore magnam aliquam quaerat voluptatem. 

Dit is een H2 kop

Jas icon
Professionele doktoren
Gestart in 2008, toen de functie van de praktijkondersteuner ggz werd mogelijk gemaakt.
Meer informatie
Handen icon
Samen staan we sterker
Gestart in 2008, toen de functie van de praktijkondersteuner ggz werd mogelijk gemaakt.
Meer informatie
Jas icon
Professionele doktoren
Gestart in 2008, toen de functie van de praktijkondersteuner ggz werd mogelijk gemaakt.
Meer informatie
Altijd aan het ontwikkelen
Gestart in 2008, toen de functie van de praktijkondersteuner ggz werd mogelijk gemaakt.
Meer informatie
Agenda met oog icon
Een duidelijke visie
Gestart in 2008, toen de functie van de praktijkondersteuner ggz werd mogelijk gemaakt.
Meer informatie
Altijd aan het ontwikkelen
Gestart in 2008, toen de functie van de praktijkondersteuner ggz werd mogelijk gemaakt.
Meer informatie
“Durf en doe, trek je stoutste schoenen aan. Stop de verkeerde kant op te denken, en het zal je beter gaan.”
Jos Somsen, POH ggz
WELKOM BIJ GGZ HASPEL

Scholing en opleiding

POH ggz kunnen bij Haspel zowel -geaccrediteerde- nascholingen als opleidingen volgen. Dit geldt ook voor de huisartsen en psychologen uit de regio NBNO.

Voor de POH’s die binnen Haspel werkzaam zijn, worden deze zonder kosten aangeboden, voor ‘externe’ POH’s wordt een bijdrage gevraagd voor de opleidingen (bv ACT, EMDR, EFT (Emotion Freedom Techniek).

De nascholingen kunnen dikwijls worden aangeboden vanuit de gelden die beschikbaar zijn voor versterking van de basisGGZ. (bv begeleiding bij autisme, bij LVB, Hoogsensitiviteit, slaapproblematiek, enz)

OVER ONS
Schrijven
© HASPEL GGZ. ALL RIGHTS RESERVED.